-

Zyszko

Komentarze użytkownika

@Jaką książkę kupić na święta? (23 listopada 2025 10:30)

Dzięki za dołączenie mnie do tego zacnego grona. Mam nadzieję, że targi okażą się sukcesem.

 

Zyszko
23 listopada 2025 21:57

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

Hehe, wszelka dyskusja jest wskazana.

Ja  za autorem artykułu uważam, że próba hodowli była i okazała się nieudana. Ale to nie oznacza że była z automatu bezsensowna.  Porównał Pan to do sadzenia ryżu w polskim klimacie, co wydało mi się nietrafionym porównaniem, bo jednak w póżniejszych wiekach średnich morwa w pólnocnej Europie rosła a ryż nie. Więc ten kto próbował miał prawo uważać, że hodowla może mieć sens.

Osobiście przypomina mi to trochę dywagacje czy za Chrobrego sadzono u nas winogrona na potrzeby sakralne. Są ślady archeologiczne  (pestki) a więc jest to możliwe. Świadczy o tym, że byli tu jacyś fachowcy (mnisi). Ale czy mogliśmy stać się z tego tytułu eksporterem wina? No raczej nikt przy zdrowych zmysłach ...

Zyszko
23 listopada 2025 17:31

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

Nie do końca, bo jednak z tego co wiem morwa biała jak najbardziej mogła w Polsce rosnąć . Autor sugeruje, że to choroby lub pasożyty, a nie klimat zabiły jedwabniki. Co by nie mówić to  po 900 latach w Milanówku się udało :-)

Zyszko
23 listopada 2025 10:21

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

Środkowy pochodzi z Poznania, pozostałe z innych miejsc :)

Zyszko
23 listopada 2025 10:13

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

O, dziękuję za uzupełnienie tematu i krytyczny głos!

Gwoli ścisłości - znalezione kokony miały świadczyć o nieudanej próbie  hodowli, co podkreśla autor artykułu. Bo jednak kokony zostały podziurawione przez larwy, poza tym nosiły ślady chorób. Mniszek jako pokarm  wyjaśniał jak w ogóle taka próba mogła być możliwa, a nie dowodzić, że mogła być skuteczna.  Jeśli to były jedwabniki, to ciekawy był sam fakt kto je tu przywiózł. Gdyby produkcja była możliwa to pewnie tylko na rynek lokalny.

I jeszcze zagadka- który z poniższych kokonów  znacząco różni się wymiarami, strukturą i mikrostrukturą od współczesnego kokonu jedwabnika morwowego (z Poznania pochodzi tylko jeden z nich) :-)

 

...
Zyszko
23 listopada 2025 00:43

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

Oczywiście, że mógł i tak zrobił . Chodzi o to, że nie był to przypadkowy motyl , jaką to możliwość zasugerował Kolega Chlor, ale konkretny hodowlany  gatunek pierwotnie żyjący w centrum Chin.

Bizancjum bardzo strzegło swojej technologii produkcji.  Przekazanie jej do Polan było mało prawdopodobne, choć nie niemożliwe. Natomiast Arabowie w X i Xi wieku zaczęli w Hiszpanii hodowlę i produkcję na dużą skalę.  Przy jedwabiu pracowały tylko kobiety - może taniej było  przenieść produkcję do kraju trzeciego świata, niż kupować tam robotnice (które były w końcu niezwykle drogie).

 

Zyszko
22 listopada 2025 23:04

@Triumf XVIII wiecznej Anglii czyli estetyka emocjonalna (22 listopada 2025 09:53)

Silmarilionu nigdy nie zmęczyłem :-)   Natomiast co do filmu to mam nieco  inne zdanie niż Gospodarz. Może dlatego, że ja lubię bajki.

Zyszko
22 listopada 2025 21:39

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

Artykuł, który przytoczyłem to wyjaśnia. To był chiński jedwabnik (Bombyx mori L.), nie żaden inny rodzimy motyl. Znaleziono go w warstwach śmieci  z X-XI wieku, nie w pojemniku. 

Zyszko
22 listopada 2025 21:06

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

Tak, chodziło mi o rekonstrukcje luksusowych przedmiotów. Np. są tam mikroskopijne fragmenty szklanej mozaiki. W pobliskim centrum ICHOT (polecam na wycieczkę z dziećmi) jest filmik pokazujący przykładowy obraz Chrystusa, którego cześcią mogła być ta kosteczka. Fajnie gdyby ktoś zlecił wykonanie repliki takiej mozaiki, wczesnośredniowiecznej tkaniny jedwabnej i innych przedmiotów z importu.  W Genius Locci jest replika szachów i to ruch w dobrą stronę.

Zyszko
22 listopada 2025 20:53

@Triumf XVIII wiecznej Anglii czyli estetyka emocjonalna (22 listopada 2025 09:53)

No cóż, nie wiem czy wiesz, ale u Tolkiena elfy nie ścinały i nie krzywdziły drzew. Tym na dużą skalę zajmowały się tylko orki.

Zyszko
22 listopada 2025 12:21

@Triumf XVIII wiecznej Anglii czyli estetyka emocjonalna (22 listopada 2025 09:53)

Też tak uważam.  Inny przykład - grody budowano tylko z dębów w określonym wieku, w przybliżeniu 100 - 120 letnich, czyli względnie młodych. 30 tysięcy pni na jeden gród. Nawigator spyta - a skąd tyle drzew w podobnym wieku w okolicy?  Nikt nie robi w tej materii żadnych symulacji, które dałyby jakiś sensowny obraz. Naukowcy bredzą o pierwszej katastrofie ekologicznej. Spytałem kidyś jednego czy był w Puszczy Białowieskiej i widział ile drzew się tam nadaje na budowę grodu? Wyśmiał mnie oczywiście.

Zyszko
22 listopada 2025 12:04

@Triumf XVIII wiecznej Anglii czyli estetyka emocjonalna (22 listopada 2025 09:53)

Myślę, że w X wieku było dokładnie jak piszesz. Chciałem jeszcze wrzucić jako ciekawostkę fragment publikacji "Tekstylia wczesnośredniowieczne z wykopalisk w Opolu" ale już nie jest dostępna online. Generalnie większość badanych tkanin nosiła ślady farbowania, znaleziono tam też sporo (proporcjonalnie) fragmentów jedwabiu. Opole to był wtedy niewielki obszarowo gród, do tego z dala od morza, a tu takie luksusy. Nie da się tego wytłumaczyć obecnością księcia. 

Czy nasz kraj miał duże otwarte przestrzenie? Oczywiście. Naukowcy ostrożnie oceniają,że pola stanowiły bodaj 1/3 kraju. Ale zastrzegają, że to szacunki na podstawie tego ile ziemi potrzeba do wyżywienia miliona ówczesnych mieszkańców. (iina sprawa,że ten milion to spekulacja opie ...

Zyszko
22 listopada 2025 11:17

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

Dziękuję za zdjęcie i link do relacji.  Byłem tam z rodzinką w zeszłym roku. Fajne miejsce i dobrze, że powstało - tylko takie trochę małe . Eksponaty są miniaturkowe więc przydałoby się trochę rekonstrukcji. Ale to moje zdanie.

Zyszko
22 listopada 2025 10:23

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

Nie zglębiałem tematu starożytności, ale ten II wiek, to pierwsze potwierdzone krosna poziome. Podam za Britannicą:

Około 2500 r. p.n.e. w Azji Wschodniej najwyraźniej rozwijał się bardziej zaawansowany warsztat tkacki . Fragmenty tkanin jedwabnych znalezione w Chinach , przylegające do brązów z okresu Shang (lub Yin) (XVIII–XII w.), noszą ślady wzoru skośnego , przypominającego damaszek , co sugeruje zaawansowaną wiedzę tkacką , ponieważ takich tkanin nie dało się praktycznie utkać na opisanych powyżej krosnach. Tkaniny te były prawdopodobnie wytwarzane na poziomym krośnie ramowym z pedałami. Logicznym ogniwem łączącym poziomy dwuprętowy z poziomym krosnem ramowym z pedałami byłoby kro ...

Zyszko
22 listopada 2025 09:11

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

To możliwe, natomiast Arabowie mieli struktury oplatające cały ówczesny  świat. Wydaje się, że wikingowie zajmowali w tym interesie ważną pozycję. Ciekawi mnie, jak Mieszko wyrwał się z tego układu i przestał być kacykiem dostarczającym niewolników do Andaluzji, a został chrześcijańskim władcą. Jeszcze w 973 a Alpach Arabowie porywają opata Cluny dla okupu. Mają swoje bazy wypadowe w Prowansji. W 997 Saraceni palą Santiago de Compostela. Upadek Kordoby nastąpił dopiero w 1013 roku.

Zyszko
21 listopada 2025 22:59


@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

Raczej nie. Generalnie jeśli chodzi o takstylia to jest bardzo specyficzna sytuacja tzn. nie ma nazw miejscowości służebnych związanych z tkaniem (przynajmniej tak twierdzą naukowcy), bo zajmowały się tym kobiety. Dopiero krosno poziome spowodowało, że pojawili się tkacze. Natomiast sama hodowla jedwabnika to była zawsze technologia absolutnie reglamentowana przez władze i ściśle tajna  więc zapewne dlatego prowadzono ją w samym grodzie stołecznym.

Zyszko
21 listopada 2025 22:31

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

Bóg zapłać. Ciekawe, że nikt nie opisuje Chrztu Mieszka w kontekście wpływów arabskich w naszym kraju. A jeśli ktoś zakładał tu hodowlę jedwabnika (technologia wyjątkowo strzeżona) to raczej musiał być tych wpływów dość pewny.

Zyszko
21 listopada 2025 19:32

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

Wtedy w tych sprawach pośredniczyli Arabowie, w produkcji jedwabiu zapewne też. Płacono u nas dirhemami. Nie wiem jakie wnioski można z tego wyciągnąć, ale wiem, że żaden z naukowiec nawet nie spróbuje.

Zyszko
21 listopada 2025 15:36

@(NIE)CIEKAWE CIEKAWOSTKI (21 listopada 2025 13:13)

Jak powiedział Otton III odwiedzając Gniezno -  "Tu jest jakby luksusowo".

Zyszko
21 listopada 2025 15:15

 Poprzednia  Strona 7 na 72.    Następna